Klinik für Psychische Gesundheit

Die Kassenärztliche Vereinigung hat unter der 116117 eine Patientenhotline für „Corona“ eingerichtet. Hier beraten dann Ärzte Anrufer, die Sorge wegen Corona haben. Anrufer müssen allerdings mit relevanten Wartezeiten rechnen.

Öffentliche Testung durch das Netz der Haus- und Fachärzte (Medis Münster) neben dem UKM-Campus

Seit dem 26. September 2020 übernehmen Haus- und Fachärzte die Testungen in dem Container auf dem UKM-Campus (inklusive der Übermittlung der Testergebnisse). Das UKM führt diese öffentlichen Testungen nicht selbst durch, sondern das Netz der Haus- und Fachärzte (Medis Münster) ist für den gesamten Prozess verantwortlich.

Anfahrt Öffentliche Corona-Teststelle
Albert-Schweitzer-Str. (Richtung Roxeler Str.) / Kreuzung Schmeddingstr.
Zelt neben dem Familienhaus (Albert-Schweitzer-Str. 44)

Achtung: Für die Corona-Teststellen gilt eine separate Einfahrt!

Öffnungszeiten Medis-Teststelle
Mo-Fr: 8-12 Uhr
Mi & Fr: zusätzlich 13-16 Uhr
Sa & So: 9-12 Uhr

Personen mit Corona-verdächtigen Symptomen, fraglichem Kontakt zu Corona-Infizierten oder roter App-Warnung sowie Reiserückkehrer oder Lehrer*Innen/Erzieher*Innen können unter T 116117 die jeweils zuständige Teststelle und deren Öffnungszeiten erfragen.

Informationen für stationäre Patienten

Angesichts der aktuellen Infektions-Situation in Deutschland führen wir bei allen ambulanten und stationären Patienten eine ausführliche telefonische oder persönliche Anamnese durch. Patienten, die ab dem 08.02. geplant stationär aufgenommen oder ambulant operiert werden, müssen einen negativen PCR-Test vorlegen, der nicht älter als 48 Stunden ist. In Ausnahmefällen kann dieser Test an unserer Corona-Teststelle durchgeführt werden. Die betroffenen Patienten werden von unseren Kliniken und Ambulanzen kontaktiert. 

Bitte beachten Sie: Notfälle werden aufgrund eines fehlenden Testergebnisses nicht abgewiesen.

Bitte beachten Sie: Um unsere Patienten, Mitarbeitenden und Besucher vor einer Infektion zu schützen und die Ausbereitung von SARS-CoV2 einzudämmen, ist in allen Gebäuden des UKM das Tragen einer medizinischen Maske (OP-Maske oder FFP2-Maske) erforderlich. Die bisher genutzen Stoffmasken können nicht mehr verwendet werden. Achtung: Auch FFP-Masken mit Ausatemventil sind nicht erlaubt.

Für den Besuch des UKM dürfen Sie Ihre eigenen, privaten Masken nutzen. Sollten Sie keine Maske dabei haben, stellen wir Ihnen für Dauer ihres Aufenthaltes im Klinikum an der jeweiligen Pforte einen geeigneten Schutz zur Verfügung.

Das Betreten der Gebäude ist ohne medizinische Maske nicht gestattet.

Neue Besucherregelung seit dem 7. April

Der Schutz unserer Patientinnen und Patienten, unserer Mitarbeitenden und auch Ihr Schutz stehen für uns an erster Stelle. Leider müssen wir aufgrund der erhöhten Infektiösität der Corona-Virus-Varianten unsere Besucherregelung anpassen. Ab dem 7. April sind Besuche stationärer Patientinnen und Patienten nur noch nach ausdrücklicher ärztlicher Genehmigung in Einzelfällen und nicht mehr als Routinebesuche möglich. Weiterhin können bei akuten Notfällen, auf den Kinderstationen, im Palliativbereich und in der Geburtshilfe in Absprache mit Patienten und Angehörigen individuelle Regelungen getroffen werden. Bei Betreten des UKM muss zudem ein tagesaktueller negativer Corona-Schnelltest- oder PCR-Befund vorgelegt werden. Ohne einen solchen Befund ist ein Besuch leider nicht möglich. Zur Durchführung dieser Tests stehen kommunale „Bürger“-Testzentren in der Stadt Münster und Umgebung in ausreichender Zahl zur Verfügung. Ein Schnelltestung vor Ort ist mit Ausnahme von Notfällen nicht möglich.

Vielen Dank für Ihr Verständnis!

Hinweis zu unseren Ambulanzen und Sprechstunden

Liebe Patientin, lieber Patient,

wenn Sie in den kommenden Tagen einen Termin in einer unserer Ambulanzen haben, melden Sie sich bitte vorab, wenn

- bei Ihnen folgende Symptome bestehen: Fieber, Halsschmerzen und/oder Schluckstörungen, Husten, Atemnot, Geschmacks- oder Geruchsverlust, allgemeine Abgeschlagenheit und/oder Leistungsverlust, soweit nicht durch eine bestehende Vorerkrankung erklärbar, Magen-Darm-Symptome, starken Schnupfen

- Sie Kontakt zu einer SARS-CoV-2 positiven Person hatten

- oder positiv auf Coronavirus getestet wurden.

Unsere Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter besprechen mit Ihnen das weitere Vorgehen.

Kommen Sie bitte nicht in unsere Ambulanzen, wenn Sie unsicher sind, ob Sie von COVID19 betroffen sind.


Vielen Dank!

Institute of Translational Neuroscience

Scientific Mission

The Institute of Translational Neuroscience is an independent research institution at the Medical Faculty of the Westfälische Wilhelms-University Münster embedded in the Department of Mental Health at the Münster University Medical Center (UKM, Director: Prof. Dr. med. Bernhard Baune). It is dedicated to provide new options for diagnostic and/or therapeutic strategies for human diseases of the nervous system. This “bench to bedside” approach builds on molecular research pursued during the last 30 years which paved the avenue for novel therapeutic strategies to be assessed in man. It follows the idea that neuroscience is a discipline providing understanding of human disease and eventually its cure, rather than to explain man itself. Translation defines the goal of basic research, the patient. While experimental studies are pursued in close collaboration with the Institute of Anatomy, University of Cologne (Director: Prof. Dr. med. Johannes Vogt), clinical studies are performed in close collaboration with the Institute of Translational Psychiatry, WWU Münster (Director: Prof. Dr. med. Dr. phil. Udo Dannlowski).

In addition to translational research, philosophical aspects of the mind-body debate are addressed and a focus of the Institute’s teaching activities. The ever-recurring attempts of the neurosciences to explain all mental phenomena in physical terms alone are revised by critical reappraisal of classical concepts, e.g. Wilder Penfield’s “storehouse of memories”. Our analyzes question the idea of a realization of memory in solely naturalistic terms. These studies are performed in part at the Montreal Neurological Institute (Prof. Dr. Richard Leblanc, Prof. Dr. Jack Antel), Quebec, Canada, and in close collaboration with Prof. Dr. med. Frank Stahnisch at the Hotchkiss Brain Institute, University of Calgary, Alberta, Canada.

Translational research:

Our previous work using molecular and genetic approaches in model systems, but also human cohort data performed at the Institutes of Cell- and Neurobiology at the Charité-University Medical Center Berlin (from 1994-2009) and Microscopic Anatomy and Neurobiology at the University Medical Center of the Johannes Gutenberg-University Mainz (from 2010-2016) resulted in the discovery of a novel molecular pathway at the excitatory synapse in the brain. A role for bioactive lipid signaling at the synapse was first demonstrated by the detection of a new subgroup of lipid-phosphate phosphatases (LPPs)-like molecules, which we named plasticity related gene 1 (PRG-1, Bräuer et al., Nature Neuroscience, 2003). Unlike the classical LPPs, however, PRG-1 exhibits no phosphatase activity, but is a pore for lipid phosphatidic acid (LPA), a bioactive lipid acting on specific LPA1-6-receptors, thereby modulating excitatory transmission (Trimbuch et al., Cell 2009). This bioactive lipid signaling further involves the LPA-synthesizing molecule autotaxin (ATX) which is located in perisynaptic lamellae of astrocytes and converts lipid phosphatidic choline (LPC) to LPA in the synaptic cleft (Thalman et al., Molecular Psychiatry 2018). Dietary and pharmacological Intervention into this signaling pathway appears to be a novel therapeutic strategy to eventually treat psychiatric disease (Vogt et al., EMBO Mol Med 2015) and eating disorders. Building on these fundamental insights into the direct impact of peripheral metabolism on cortical function, clinical studies are on their way to develop these new therapeutic options to the patient’s benefit.

Philosophical studies:

Research on memory has been a major focus in the neurosciences over the past decades. An important advancement of memory research was achieved by Wilder Penfield at the Montreal Neurological Institute, who reported from the 1930s to the 1950s on experiential phenomena induced by electrical brain stimulation in humans, implying neuronal causation of memory. These reports as well as those on patient H. M. by Brenda Milner at the same institution continue to be referenced as ground-breaking, and neuroscientists have addressed the topic of memory from a range of sub-disciplines. Continuing experimental work by Nobel laureates Eric Kandel, John O’Keefe, as well as Edvard and May-Britt Moser related Penfield’s patient documentation to experiential phenomena. Assessing original charts of Penfield’s patients, however, questioned the stances that the neurosciences can uncover the “storehouse of memories”. Human memory must rather be regarded as context-sensitive and as an active reconstructive process, than a simple recording of events. Hence, strategies aiming at naturalizing all phenomena of mind (including memory) to cellular and molecular mechanisms cannot convincingly refer to Penfield’s electrophysiological studies, and remain unbacked but far-fetching claims to “understand man himself”. Further analyzes of such claims in the neuroscience literature are on their way.

Team

  • Dr. rer. nat. Lisa Leehr
    E-Mail: leehr@­uni-muenster.de
  • Nicolas Chalas, M.Sc. Cognitive Neuropsychology
    E-mail: nikolas.chalas@ukmuenster.de
  • Susanne Meinert, M.Sc. Psych.
    E-mail: s.meinert@­wwu.de
  • Lydia Klein, cand. med.
  • Meret König, B.A. Psych.
  • Hannes Schmidt, cand. med.

Projects

  • Lipid Signaling at the glutamatergic synapse: Mechanisms and impact.

  • ATX-inhibiting drugs as a new therapeutic option for the treatment of psychiatric and eating disorders.

  • Assessing the claims of the neurosciences to naturalize mind.

Current funding

  • ERC Proof-of-Concept Grant PsychAID

Selected publications

Translational research:

Thalman C*, Horta G*, Qiao L, Endle H, Tegeder I, Cheng H, Laube G, Sigurdsson T, Hauser MJ, Tenzer S, Distler U, Aoki J, Morris AJ, Geisslinger G, Röper J, Kirischuk S, Luhmann HJ, Radyushkin K, Nitsch R*, Vogt J* (2018) Synaptic phospholipids as a new target for cortical hyperexcitability and E/I balance in psychiatric disorders. Mol Psychiatry. 23(8):1699-1710. *equal contribution

Cheng J*, Sahani S*, Hausrat TJ*, Yang JW, Ji H, Schmarowski N, Endle H, Liu X, Li Y, Böttche R, Radyushkin K, Maric HM, Hoerder-Suabedissen A, Molnár Z, Prouvot PH, Trimbuch T, Ninnemann O, Huai J, Fan W, Visentin B, Sabbadini R, Strømgaard K, Stroh A, Luhmann HJ, Kneussel M, Nitsch R* Vogt J* (2016) Precise Somatotopic Thalamocortical Axon Guidance Depends on LPA-Mediated PRG-2/Radixin Signaling. Neuron. 5;92(1):126-142: *equal contribution

Vogt J*, Yang J*, Mobascher A*, Cheng J, Li J, Liu X, Baumgart J, Thalman C, Kirischuk S, Unichenko P, Horta G, Radyushkin K, Stroh A, Richers S, Sahragard N, Distler U, Tenzer S, Qiao L, Lieb K, Tüscher O, Binder H, Ferreiros N, Tegeder I, Morris A, Groppa S, Winterer G*, Luhmann H*, Huai J*, Nitsch R* (2016) Molecular cause and functional impact of altered synaptic lipid signaling due to a prg-1 gene SNP. EMBO Mol Med. 8: 25–38. *equal contribution; see also News & Views: Stutz B and Horvath TL (2016) Synaptic lipids in cortical function and psychiatric disorders EMBO Mol Med. 8: 3-5.

Trimbuch T*, Beed P*, Vogt J*, Schuchmann S, Maier N, Kintscher M, Breustedt J, Schuelke M, Streu N, Kieselmann O, Brunk I, Laube G, Strauss U, Battefeld A, Wende H, Birchmeier C, Wiese S, Sendtner M, Kawabe H, Kishimoto-Suga M, Brose N, Baumgart J, Geist B, Aoki J, Savaskan NE, Bräuer AU, Chun J, Ninnemann O, Schmitz D*, Nitsch R* (2009) Synaptic PRG-1 modulates excitatory transmission via lipid phosphate-mediated signaling. Cell 138:1222-35. *equal contribution

Eljaschewitsch E, Witting A, Mawrin C, Lee T, Schmidt PM, Wolf S, Hörtnagl H, Raine CS, Schneider-Stock R, Nitsch R*, Ullrich O* (2006) The endocannabinoid anandamide protects neurons during CNS inflammation by induction of MKP-1 in Microglial Cells. Neuron 49: 67-79. *equal contribution

Aktas O, Smorodchenko A, Brocke S, Infante-Duarte C, Topphoff US, Vogt J, Prozorovski T, Meier S, Osmanova V, Pohl E, Bechmann I, Nitsch R*, Zipp F* (2005) Neuronal damage in autoimmune neuroinflammation mediated by the death ligand TRAIL. Neuron 46:421-432.    *equal contribution

Bräuer AU, Savaskan NE, Kühn H, Prehn S, Ninnemann O, Nitsch R (2003) A new phospholipid phosphatase, PRG-1, is involved in axon growth and regenerative sprouting. Nat Neurosci 6:572-78.

Ullrich O, Diestel A, Eyüpoglu I, Nitsch R (2001) Regulation of microglial expression of integrins by poly(ADP-ribose) polymerase-1. Nat Cell Biol 3:1035-42.

Nitsch R, Bechmann I, Deisz RA, Haas D, Lehmann TN, Wendling U, Zipp F (2000) Human brain-cell death induced by tumour-necrosis-factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL). Lancet 356:827-828.

Nitsch R and Frotscher M (1992) Reduction of posttraumatic transneuronal "early gene" activation and dendritic atrophy by the NMDA-receptor antagonist MK-801. Proc Natl Acad Sci USA 89: 5197-5200.

 

Philosophical studies:

Nitsch R, Stahnisch FW. (2018) Neuronal Mechanisms Recording the Stream of Consciousness-A Reappraisal of Wilder Penfield's (1891-1976) Concept of Experiential Phenomena Elicited by Electrical Stimulation of the Human Cortex. Cerebral Cortex 28(9):3347-3355.

Nitsch R (2012) Gehirn, Geist und Bedeutung. Zur Stellung der Hirnforschung in der Leib-Seele-Diskussion. Mentis.

Stahnisch FW, Nitsch R. (2002) Santiago Ramón y Cajal's concept of neuronal plasticity: the ambiguity lives on. Trends Neurosci. 25(11):589-91.

 
 
 
 

Director: Prof. Dr. med. Dr. phil. Robert Nitsch

Tel.: +49 (0) 251 83-56678

E-Mail: nitschr(at)­uni-muenster(dot)­de

CV

Administration assistance: Bettina Walden, M.A.

Tel.: +49 (0)251 / 83-56610

E-Mail: office.itn(at)­uni-muenster(dot)­de // lehre.itn(at)­uni-muenster(dot)­de (teaching)